Mechanizm in-house – co to takiego ?

Co to znaczy, że zegarek ma machanizm in-house ?

Temat mechanizmów in-house wzbudza wiele emocji wśród pasjonatów zegarmistrzostwa oraz hobbystów i kolekcjonerów czasomierzy – zarówno współczesnych jak i vintage. Poszukując informacji w Internecie natrafimy na wiele stron i forów zegarkowych gdzie toczą się ożywione dyskusje dotyczące cech i warunków jakie mechanizm musi spełniać aby mógł być określony mianem: in –house. Trwa wymiana zdań i argumentów, podczas której hobbyści i znawcy tematu próbują przekonać się wzajemnie, że dany mechanizm „już można” określić mianem in-house lub też, że inny na takie miano nie zasługuje.

 Wobec tego czym charakteryzują się tajemnicze mechanizmy in-house ?

 Określenie: mechanizm in-house, oznacza kaliber zegarka wykonany w całości – czyli od projektu po wprowadzenie do seryjnej produkcji – „pod dachem” jednej manufaktury, czyli w fabryce i zakładach produkcyjnych jednego producenta zegarków – jednej marki – jest to tak zwany własny mechanizm wewnątrz zakładowy.

Zdjęcie poglądowe : Breitling mechanizm in-house

Zdjęcie poglądowe : Breitling mechanizm in-house

Co to oznacza w praktyce ?

Oznacza to, że mechanizm zaczyna swój „żywot” w zaciszu pracowni projektowej danego producenta, tam powstaje wizja i projekt kalibru wykonany przez zespół specjalistów. Dalszy etap to próba przełożenia projektu na rzeczywisty model mechanizmu, czyli skonstruowanie prototypu – i co ważne – wykonanie go w 100% we własnych zakładach, przy użyciu własnych mocy produkcyjnych.

Tu warto wtrącić, iż pozornie brzmi to nieskomplikowanie, jednakże zarówno wiele lat temu jak i obecnie, na rynku funkcjonowały i funkcjonują wyspecjalizowane firmy, które dostarczają konkretne elementy mechanizmów. Jedna firma produkowała ebauches, inna koła balansowe i włos, jeszcze inna śrubki i przekładnie itd… co w sumie składało się na mechanizm, jednakże powstawało w kilku różnych miejscach. Warto również dodać, że istnieją od lat firmy, które zajmują się wyłącznie produkcją kompletnych mechanizmów i pomimo, iż nie sprzedają zegarków pod własną marką, to dostarczają gotowe mechanizmy do wielu odbiorców na całym świecie.

Omega Speedmaster 125 - cal. 1041

Omega Speedmaster 125 – cal. 1041

Prototyp mechanizmu in-house przechodzi szereg testów – okres testowania może trwać kilka lub nawet kilkanaście miesięcy, jest sprawdzany w różnych warunkach a jego funkcje i dodatkowe komplikacje lub innowacyjne rozwiązania są skrupulatnie oceniane i weryfikowane. Jeśli mechanizm przejdzie wszystkie testy pomyślnie następuje jego rejestracja w Urzędzie Patentowym i może trafić on do masowej produkcji.

Jeśli cały, kompletny mechanizm jest wykonany „od A do Z” przez jednego producenta, czyli wszystkie części użyte w kalibrze wykonywane są przez jedną firmę zegarkową, a jego produkcja oraz złożenie odbywa się wyłącznie w ramach zakładów produkcyjnych danej marki  – mechanizm może nosić miano in-house !

Zdjęcie poglądowe: Breitling B01 mechanizm in-house

Zdjęcie poglądowe: Breitling B01 mechanizm in-house

Dlaczego mechanizmy in-house są tak wysoko cenione i prestiżowe ?

Po pierwsze dlatego, że produkcja kompletnego mechanizmu jest bardzo czasochłonna i przede wszystkim, bardzo kosztowna. Dlatego też niewiele firm zegarkowych podejmuje się tego trudnego zadania, gdyż poświęcony wysiłek i poniesione nakłady finansowe muszą znaleźć odzwierciedlenie w wyższej cenie zegarka. Dla wielu pasjonatów zarówno starych jak i nowych czasomierzy a także dla zamożnych hobbystów i kolekcjonerów, stanowi to często duży atut i zegarek z takim mechanizmem zdecydowanie wyróżnia pośród innych.

Legendarny, szybkobieżny kaliber Longines 431

Legendarny, szybkobieżny kaliber Longines 431

Drugi powód związany jest z prestiżem i wynika z bardzo prostego faktu, iż każdy producent zegarków, który wykona swój własny mechanizm, czyli kaliber in-house, może szczycić się mianem manufaktury i tym samym dołączyć do bardzo wąskiego i elitarnego grona. Jest to zdecydowanie nobilitacja oraz sygnał zarówno dla konkurencji jak i klientów, że dana marka dokłada wszelkich starań aby stale rozwijać swoje kompetencje, podejmować trudne wyzwania a przede wszystkim – naprawdę zna się na konstrukcji zegarków, a nie tylko na ich promowaniu i sprzedaży.

 Zobacz też: Mechanizmy in-house – jakie mają wady i zalety ?

Ten wpis został opublikowany w kategorii Słownik pojęć i oznaczony tagami , , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *